Time flies (when you´re having fun) - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Romana Lebbing - WaarBenJij.nu Time flies (when you´re having fun) - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Romana Lebbing - WaarBenJij.nu

Time flies (when you´re having fun)

Blijf op de hoogte en volg Romana

06 December 2014 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Maandag zit ik alweer een maand in Zuid-Afrika. De tijd vliegt hier voorbij. Het voelt alsof ik hier al veel langer zit. Het is hier zo fijn! Het voelt ook nog steeds een beetje als vakantie, ondanks dat we wel met school, stage en het zomerkamp bezig zijn. Dat komt denk ik door het geweldig mooie weer dat we hier hebben! Aankomende week heb ik nog maar twee ochtenden stage en dan zit stage er alweer op voor dit jaar. Woensdag hebben we als afsluiting een kerstfeest. Ik ben erg benieuwd hoe dit zal zijn. De rest van de week en volgende week gaan we bezig met ons onderzoek. Een deel hiervan moeten we al inleveren voor de vakantie.

In mijn vorige blog vertelde ik over mijn eerste stageweek. Hierin vertelde ik dat het nog erg wennen was en dat het voelde alsof ik een juf was. Ik ben inmiddels al aardig gewend op stage. De kinderen beginnen me steeds meer te vertrouwen en ook de ’baas’ van Peter Pan begint ons steeds meer te vertellen en te vertrouwen. Afgelopen vrijdag gaf ze ons voor het eerst een knuffel toen we weer werden opgehaald. Ik vond dit een heel bijzonder moment. Ik had dit echt niet verwacht.
Ook hebben we de afgelopen weken steeds meer met haar proberen te praten en zijn we meer dingen te weten te komen over Peter Pan. We zijn te weten te komen dat de ouders een eigen bijdrage moeten betalen per maand voor de kinderen. Ik dacht dat de inkomsten van Peter Pan bij de kerk weg kwam en wist niet dat de ouders een bedrag per maand moeten betalen. Ze vertelde ook dat er na de zomervakantie, die vanaf woensdag begint, er veel meer baby’s bijkomen. Zij wil zich na de vakantie bezig houden met de baby’s, zodat wij ons kunnen richten op de oudere kinderen. Omdat we voor de zomervakantie zo weinig tijd hebben gehad om iets te bereiken, hebben we de tijd genomen om te observeren hoe het er bij Peter Pan eraan toe gaat. Na de vakantie willen we echt iets gaan opzetten. We willen met de kinderen leuke activiteiten gaan doen, een kalender maken voor aan de muur en de dagplanning veranderen, als deze niet verandert na de vakantie. Ze hebben nu wel een planning, maar ze houden zich er niet aan. Wij hebben hier naar gevraagd en ze gaf aan dat dat komt omdat het bijna vakantie is en dat ze eigenlijk geen zin meer heeft om wat te doen met de kinderen. Het is net zoiets als wat wij hebben vlak voor onze zomervakantie. Dan hebben de juffen en meesters vaak ook geen zin meer en zijn ze echt toe aan vakantie.
Met de kinderen hebben we verschillende activiteiten gedaan, waaronder kleien. Bij Peter Pan hebben ze heel weinig materiaal om (creatieve) activiteiten te doen en kennen ze geen klei. Hierdoor moesten Laura en ik creatief zijn en hebben we zelf klei gemaakt van bloem, zout en water. De kinderen vonden het geweldig! Ook voor buiten is er weinig materiaal. Ze hebben allemaal autobanden waar de kinderen mee spelen, één bal en allemaal lege flessen en bakken waar de kinderen mee in het zand spelen.

Volgend weekend is het zomerkamp ook al. Het zomerkamp wordt gehouden in Mansfield. Dit is een natuurreservaat op ongeveer 15 minuten rijden van de campus. Het is een hele mooie omgeving. Het kamp is voor kinderen van 3 verschillende projecten. Deze kinderen kunnen zich geen vakantie veroorloven. Alle kinderen die met het kamp meedoen, zijn niet eerder met een kamp mee geweest. We hebben als thema ‘de 5 zintuigen’ gekozen, voelen, horen, zien, ruiken en proeven. Per dag hebben we één of twee zintuigen met daarbij behorende activiteiten. Het kamp is van vrijdag 12 december tot maandag 15 december. Vrijdag starten we met een kennismaking en activiteiten bij de zintuig voelen. Zaterdag staat het in het teken van horen en zien. Als laatste hebben we op zondag de zintuigen ruiken en proeven. Ook willen we deze dag een doek maken met daarop alle mensen die ons hebben gesponsord voor dit geweldige kamp. We hebben in totaal maar liefst 2290 euro opgehaald! Dit is echt een ongelooflijk groot bedrag, dat wij in zo’n korte tijd hebben opgehaald. Nogmaals bedankt aan iedereen die heeft gedoneerd!!
Omdat Laura en ik, in vergelijking met de anderen, minder uren aan stage besteden, zijn we een beetje de hoofdcoördinatoren van het kamp. In mijn volgende blog, nog voordat we op vakantie gaan, zal ik vertellen hoe het zomerkamp was.

Vorig weekend hebben er veel mensen van de campus (10!!) in het ziekenhuis gelegen, waaronder ook Jelle en Frederika. Volgens de artsen hadden zij een voedselvergiftiging. In het ziekenhuis moesten ze uren wachten, voordat ze weer terug naar de campus konden gaan. Ze werden aan een infuus gelegd, zodat ze weer genoeg vocht en voedingstoffen naar binnen kregen. Laura had het waarschijnlijk ook, maar is er door veel rust en medicijnen zelf weer bovenop gekomen.

Ook zijn we nog druk bezig met het zoeken naar accommodaties voor onze zomervakantie. Over twee weken gaan we drie weken reizen langs hele mooie plaatsen in Zuid-Afrika. We gaan vanaf hier de gardenroute doen en dan verder naar Kaapstad. Hier verblijven we zes nachten. Afgelopen week hebben we eindelijk een accommodatie kunnen vinden in Kaapstad. We waren zo blij!! We zijn heel lang bezig geweest met het zoeken naar slaapplek, maar omdat het in de zomervakantie is en ook niet met oud en nieuw is zoveel al volgeboekt. Gelukkig hebben we nog een hele mooie accommodatie kunnen vinden in Kaapstad aan het strand. Als wij in Kaapstad zijn, komt Lennart ons ook vergezellen. Zien we elkaar eindelijk weer in het echt!

Gisteravond hebben we Sinterklaas gevierd. We hebben per persoon voor een bepaald bedrag kleine cadeautjes gekocht en hebben dit allemaal bij elkaar gedaan. Toen zijn we een dobbelspel gaan spelen. Om en om mochten we dobbelen en een cadeautje pakken, uitpakken of ruilen. We waren net begonnen toen de stroom alweer uitviel. Dit gebeurt hier regelmatig, alleen normaal gesproken niet zo laat op de avond. Gelukkig had Manon kaarsen mee en hadden we lege wijnflessen. Hiermee hebben we licht gemaakt. Helaas mistten we de sinterklaasliedjes wel, doordat de stroom eraf was. Ondanks dat was het een supergezellige avond en voor herhaling vatbaar! Ik had uiteindelijk een mooie mok, een sleutelhanger en een bak aardbeienyoghurt.

Vandaag zijn we gaan brunchen bij Takara’s. Dit is een supergezellig tentje, waar je heerlijk kunt eten. Hij was voor mij al de derde keer deze week dat ik daar kwam. Je kunt er echt heerlijke oreo milkshakes krijgen. Vandaag heb ik die overgeslagen, omdat ik de milkshake al te vaak heb gehad. Ik heb gekozen voor een verse sinaasappelsap met als eten Griekse yoghurt met muesli en heel veel fruit. Daarna heb ik nog samen met Frederika pannenkoeken gegeten. Eén met banaan, karamel en ijs en één met suiker, kaneel en ijs. Het was echt zo heerlijk!

Voordat we op vakantie gaan, zal ik nog een update geven over de zaken hier en natuurlijk over het zomerkamp.

Liefs, xx

  • 06 December 2014 - 18:21

    Yvonne:

    Hoi Romana, leuk om je verhaal te lezen. Fijn dat jullie het ook gezellig met elkaar hebben. Kijk uit naar het volgende verhaal. Veel liefs. XXX

  • 06 December 2014 - 19:08

    Ursula:

    Mooi om je te volgen. Moeten we ook nog een actie houden dat Lennart nog wat geld of spullen kan meenemen voor de kinderen (als hij dat wil natuurlijk) denk er even over wij willen wel helpen.

  • 08 December 2014 - 12:56

    Elly:

    Echt leuk om te lezen hoe goed dat het gaat.wat zal je trots zijn op jezelf. En dat mag hoor!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Romana

Actief sinds 06 Nov. 2014
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 2976

Voorgaande reizen:

07 November 2014 - 11 April 2015

Stage in Zuid-Afrika

Landen bezocht: