De eerste weken in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Romana Lebbing - WaarBenJij.nu De eerste weken in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Romana Lebbing - WaarBenJij.nu

De eerste weken in Zuid-Afrika

Blijf op de hoogte en volg Romana

20 November 2014 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Hier is dan (eindelijk!) mijn eerste reisverslag. Het is alweer bijna 2 weken geleden dat ik in het vliegtuig ben gestapt naar de andere kant van de wereld. De lange reis is goed verlopen, zonder enige vertraging of andere bijzonderheden. Laura en ik vlogen van Amsterdam naar Londen samen, maar vanaf Londen was de groep compleet.

Aangekomen op het vliegveld van Port Elizabeth, werden we opgehaald door mensen van Stenden. In een busje werden we naar Port Alfred gebracht en kregen we kamers toegewezen. Het was eerst de bedoeling dat ik met Laura op een kamer zou gaan slapen, maar omdat we eerst allemaal een random sleutel kregen, kwam ik bij Frederika op de kamer. De kamer is niet heel groot, maar prima voor 2 personen. We hebben een bureau in de kamer, wc en douche en hebben allebei een eigen kledingkast.

Maandag (10/11) begon voor ons de introductieweek. We kregen een rondleiding over de campus en informatie over bibliotheek. Daarna kregen we een lesje in Xhosa, de kliktaal die de afrikanen hier spreken. Het was erg leuk om te doen, maar super moeilijk. Even een paar voorbeelden:
Hallo - Molo of Molweni
Hoe gaat het? - Unjani? of Ninjani?
Goedemiddag - Ube nemini emnandi
Bedankt - Enkosi
Dit zijn nog de makkelijkste voorbeelden, maar er zijn ook woorden waarbij je verschillende klikken moeten gebruiken en dat ik gewoon onmogelijk voor ons als Nederlanders.
Na de Xhosa les hebben we nog een voorlichting gehad over de veiligheid en water oriëntatie. De oceaan is hier heel wild, waardoor we op de meeste plekken niet kunnen zwemmen.

Dinsdag hebben we een tour gehad door het dorp, Port Alfred. Hier werden dingen zoals de supermarkt en restaurantjes laten zien. Daarna hadden we traditional foods. Hier kregen we traditioneel Zuid-Afrikaans eten, zoals kippenkoppen, kippenpoten (met nageltjes) en varkenspoten. Ik was door de rit in het busje door Port Alfred erg misselijk geworden, waardoor ik niks van dat alles heb geproefd.

Woensdag hadden we eindelijk de tour door de townships, langs de projecten. Dit was allemaal erg indrukwekkend. De huizen zijn erg klein en alles ziet er erg onhygiënisch uit. Ook lopen de kinderen allemaal alleen over straat, terwijl het in de townships erg gevaarlijk is. 'S ochtends gingen we langs alle preschools en 's middags langs de afterschools. Het eerste project waar we gingen kijken, was Peter Pan. Dit is een preschool met kinderen van 2-6 jaar. Toen we binnenkwamen begonnen de kinderen allemaal liedjes voor ons te zingen. Vervolgens zijn we naar Enkuthazweni geweest, een project voor gehandicapte kinderen. Hier waren geen stageplaatsen meer vrij. Daarna zijn we naar New Rest geweest en een preschool in Bathurst. In Bathurst kwamen de kinderen gelijk naar ons toe rennen en wilden ze met ons knuffelen en dansen. Ze vonden ons erg interessant met onze lange haren. Na de lunch zijn we naar de vuilnisbelt geweest. Ik vond dit heel erg om te zijn. Op de vuilnisbelt leven en wonen de mensen. Mensen zijn daar op zoek naar spullen die ze kunnen verkopen. Het volgende project was Ukanisho, een afterschool waar kinderen bijles krijgen. Daarna zijn we nog naar Ingubo geweest. Dit project is opgezet voor de kinderen die op de vuilnisbelt leven. Op het project leren de kinderen Engels, wiskunde, life skills en doen ze leuke dingen. Om de dag af te sluiten zijn we nog met z'n allen naar een kroegje en 'discotheek' geweest.

Donderdag hadden we colleges over de apartheid en geschiedenis van Zuid-Afrika en over culturele sensitiviteit. Ook hadden we onze eerste meeting met onze Zuid-Afrikaanse Supervisor.

Vrijdag zouden we een project kiezen, maar omdat degene die hierover ging ziek was, werd dit verplaatst naar maandag. Na het ontbijt zijn we naar het centrum gelopen om daar auto's te huren voor het weekend. We wilden graag naar Port Elizabeth (PE) om daar naar het lion park te gaan en naar de markt. Dit was een hele belevenis. Hier rijden ze namelijk links, waardoor we allemaal goed moesten opletten.

Maandag konden we dan eindelijk een project kiezen, waar we stage wilden gaan lopen. Ik heb gekozen voor Peter Pan. Omdat dit een ochtend project was, kon ik pas dinsdag beginnen met stage.
De eerste stagedag was erg vermoeiend. De kinderen waren erg druk en hingen de hele tijd aan mijn armen. We begonnen de ochtend in een kring, waar de kinderen liedjes gingen zingen. Daarna werd er gekleurd en hebben de kinderen buiten gespeeld. Dit is ook hoe het elke ochtend verloopt. In plaats van kleuren wordt er ook gepuzzeld. De eerste stageweek was erg leuk, alleen voel ik me nog wel een beetje een peuterleidster ipv SPH'er. Vanaf volgende week willen Laura en ik het dagprogramma gaan invullen.

Nu heb ik lekker weekend en ga ik genieten van het heerlijke zomerweer!

Liefs, xx

• 20 November 2014 - 16:11

Jolanda:

Leuk Romana om je zo te volgen. Fijn dat je het naar de zin hebt. Xx

• 20 November 2014 - 16:46

Karmilla:

Echt super leuk allemaal!! ben echt jalours

• 20 November 2014 - 16:49

Ursula:

Leuk verslag we houden je in de gaten. Groetjes

• 20 November 2014 - 18:27

Yvonne Van Straalen:

Hoi Romana,

Klinkt allemaal heel leuk maar ook indrukwekkend. Geniet maar lekker van het mooie weer!!!
    Kijk uit naar de volgende verhalen.xxx

• 20 November 2014 - 20:04

Marijke Kuipers:

hoi romana

wat ee krijg je n leuk verslag een heel verschil zoals wij hier leven
    maar wel leuk om te lezen krijg je een beetje een indruk hhoe jij daar
    nu leeft wel heel spannend allemaal hoop dat je stage je je ook goed,
    zal bevallen

geniet lekker van je vrije weekend groetjes van ons doei